Just do it, Miss Li, Durra + kronisk inflammation


BILDTEXTER:
1. Världens bästa reklamslogan; Nikes Just Do It
2. Miss Li
3. Dackarnas gamla speedwaybuss, tyvärr inte sina färger; blå, gul & röd
4. Durra, ett fantastisk, men okänt sädesslag

 

Waxegårds hälsoblogg Säsong 2, Episod 10

Lika bra att säga det direkt. Jag har haft en tuff hälsovecka. Det var faktiskt en bra jobbvecka, men straffet för det var definitivt en tuffhälsovecka. Vad svårt det är att hitta balansen i livet? Idag är jag mer övertygad än någonsin att hälsa inte bara är mat och träning, utan så mycket mer; vänner som jag skrivit om flera bloggar nu förstå, men också jobb, relationer, pengar, och inte minst stress. Det sista som jag påstår vara min specialitet borde vara lätt att ta sig bara för att man har både viljan och kunskapen, men inte. Fan, också vad svårt att ändra på det här gamla hjulspåret.

Ingen hälsomotivation, så ”Just Do It”

Jag har aldrig varit så omotiverad till att skriva en blogg, men räddas av en envishet och något slags förhållningssätt till hjärna och viljan, som bäst beskrivs av orden ”Just Do It”. I mitt fall betyder det att jag inte tillåter mig att känna efter så mycket vad jag vill, orkar eller känner för. Jag bara gör det, utan att tänka. Som en kompis som är journalist sa nyligen om sitt jobb:

-”att vara journalist och skriva artiklar är bara 10% inspiration och sedan 90% transpiration”

Jag måste erkänna att jag inte visste riktigt vad ordet transpiration betydde, men då förklarade han det med ”jäklar anamma” och att bara tvinga sig själv att sätta sig att skriva. Vilket då blir ungefär som jag sa; ”Just Do It”. Så fast jag har närmare 0% inspiration just nu, så sätter jag mig bara ner och börjar skriva. Ungefär som vissa mornar när jag inte känner för att gå morgonpromenaden. Då gör jag bara det utan att tänka eller känns efter så mycket. Jag hade i alla fall någon tanke med vad dagens blogg skulle kunna innehålla. Och det är var framförallt den där tanken att skriva om kronisk inflammation, eftersom det verkar så himla viktigt. Jag har ju skjutit på detta några veckor, för att jag tyckte ämnet verkade så tungt och deprimerande, men nu är det dags. Jag kanske straffar er lite, för att jag haft en dålig vecka och dessutom sovit riktigt dåligt inatt. Det sistnämnda beror säkert på dålig mat i kombination med ett personligt problem som satt sig på hjärnan och som jag inte vet hur jag ska lösa. Den goda nyheten med att ni tvingas läsa om kronisk inflammation är att det förmodligen är en av de viktigaste sakerna man bör lära sig om sin kropp. Den kunskapen kan rädda livet på några av er och förlänga livet för många andra.

Det är ok att misslyckas ibland, det viktiga är att man inte ger upp

Först vill jag dock förklara varför jag tror att jag haft en så dålig hälsovecka. Jag har inte lyckats med mitt enkla mål att träna på riktigt minst 2 gånger. Jag tänkte simma en gång och springa en gång. Av det blev inget. Jag har inte ens lyckats promenera mina 10.000 steg om dagen (går jag lite mer idag, så kanske jag kommer upp på ett snitt på 8000 steg dock) Jag har slarvat med maten (framförallt för mycket kolhydrater). Jag har käkat glass och godis. Jag har slarvat med det mesta jag kunnat. Det är nog egentligen bara gurkmejashoten och grönsakssmoothien jag lyckats ta varje dag, men en dag var det nog bara en klunk av en gammal sparad smoothie. Jag har förstås inte gått ner ett gram den här veckan. Jag kan straffa mig själv eller till och med lägga ner hälsoresan och den här bloggen. Det ska jag inte. Jag tänker att jag har ett ansvar mot mig själv att fortsätta. Ta detta som att det faktiskt är ok att misslyckas ibland, det viktiga är att man inte ger upp.

Vi behöver umgås med likasinnade

Så vad var min förklaring till den svåra hälsoveckan. Jag håller på att ställa om mitt företag från att jobba mindre på landsbygden, närmare bestämt det småländska höglandet, till större städer eller orter där det finns fler likasinnade. Då tänker jag i synnerhet på personer som är entreprenörer och evenemangsfolk och i allmänhet människor som vill ha utveckling och förbättringar. Tyvärr är alla dessa kategorier en bristvara på landsbygden. Det är synd, för vi skulle behöva fler som vill förändra och förbättra samt fler som vågar se utanför boxen. Så, därför reser jag mycket och har i veckan bott på 4 olika platser runt Sverige. Då blir det svårt att hålla fokus även på rutiner. Det var lättare när jag visste att jag var på resande fot en hel vecka. Då planerade jag att ta med både mixer, grönsaker, kryddor och mina nya rutiner… Men, det kan bara bli bättre veckan som kommer

Kronisk inflammation – modern till alla våra sjukdomar

Över till kronisk inflammation. Jag tänkte ett tag sammanfatta allt jag läst och lärt mig om kronisk inflammation, men så kom jag på att boken Food Pharmacy ofta citerar och använder sig av professor Stig Bengmars kunskaper och erfarenheter, så då tänkte jag att jag skulle göra det också. Bättre för er intresserade och även för mig, som säkert sparar en timme eller två. Hoppas ni orkar er igenom detta, för det är superviktigt. Över till professor Stig:

”Eftersom all modern forskning visar att något som kallas för kronisk inflammation är startskottet för de flesta, om möjligt alla, sjukdomar, tänker jag fokusera på det i dag. Det finns många sätt för dig själv att motverka kroniska sjukdomar som exempelvis cancer, diabetes och Alzheimers, men för att klara det krävs kunskap. För 15 år sedan satte jag av mer än ett år till att studera orsakerna till alla kroniska sjukdomar. Till min stora överraskning fann jag då att alla var desamma – samtliga kroniska sjukdomar är syskon eller åtminstone kusiner med varandra. Det var då jag förstod att många, om inte alla, kroniska sjukdomar är orsakade av den långvariga försvarsreaktion och den uttröttning av immunförsvaret, som en kronisk inflammation innebär.

Låt oss ta det från början. Vad är inflammation?

Begreppet inflammation har varit känt i många hundra år. Det kommer från latinets inflammatio, som betyder brand. Det myntades ursprungligen som beskrivning av den förändring man ser när någon vävnad i kroppen utsätts för hot i form av skada eller infektion. Tidigt beskrev man dess fem karakteristiska tecken: rodnad (rubor), svullnad (tumor), smärta (dolor), lokal värmeökning (calor) och nedsatt funktion (functio laesa). Flera av dessa reaktioner är effekter av att kroppen mobiliserar sitt försvar mot en skada, och att den vill inleda läkning. Tidigt lärde man sig att de vita blodkropparna spelar en stor roll här – så fort det uppstår en skadad vävnad lämnar de vita blodkropparna blodbanan för att så snabbt som möjligt avgränsa skadan/infektionen och hejda dess spridning, förstöra/äta upp bakterierna och resterna av de skadade cellerna (något som kallas fagocytos). Idag vet man dock att reaktionen är mycket mer komplex än så. Reaktionen har fått namnet akut fasreaktion, och i dess spår följer ofta bestående vävnadsskador som t ex ärrbildning och sammanväxningar mellan organ.

Men, vad är då kronisk inflammation?

På senare år har man upptäckt att något vi kallar för kronisk inflammation är vanligt förekommande hos flertalet av oss på grund av att vi lämnat våra förfäders livsstil och matvanor. Den kroniska inflammationen är, i motsats till den akuta fasreaktionen, synnerligen diskret och ofta svår att identifiera. Lågmälda tecken på kronisk inflammation kan vara: oförklarlig trötthet, sömnsvårigheter, huvudvärk, håravfall, tidigt grått hår, mjäll, finnar, oförklarliga hudutslag och rodnader, torra ögon, sköra naglar, torrhet i munnen eller faktiskt okontrollerbar salivbildning, reducerade sexfunktioner, oregelbundna menstruationer, oförklarad kronisk förstoppning eller faktiskt också diarré, oförklarad skeletturkalkning, frekventa oförklarliga infektioner och influensa, frekvent mental depression, oförklarad andfåddhet, svettiga fötter och svettiga handflator, med mera. Många sjukdomar som uppträder i tidiga barnaår som allergier och bokstavssjukdomar, exempelvis ADHD, uppvisar också betydande kronisk inflammation.

Medicinering förvärrar ofta problemen

Min uppfattning är att symptom som ovan, som ofta är tecken på kronisk inflammation, borde fungera som en varningssignal på att du bör förändra din livsstil. Det är inte ovanligt att personer med problem av dessa slag klagar hos sin läkare vilket ofta resulterar i ett recept på något läkemedel. Tyvärr hjälper läkemedelsbehandling i de flesta fall inte mot kronisk inflammation utan resulterar i stället ofta i förskrivning av ytterligare ett eller flera läkemedel. Och det måste ju anses vara dumt, då det mest effektiva sättet att komma till bukt med kronisk inflammation är att förändra ditt sätt att leva.

Oförändrad livsstil leder ofta till en ond spiral av sjukdomar

Om man inte förändrar sin livsstil och orsaken till att problemet uppkommit från allra första början, leder det i stället till fler sjukdomar. Det kroniska inflammatoriska trycket gör helt enkelt att en individ som fått en kronisk sjukdom löper väsentligt större risk att få en andra och en tredje. Efter flera år av kronisk inflammation uppstår inte sällan mycket allvarliga kroniska sjukdomar, så som Alzheimers, diabetes, cancer och många fler.
Vad vi däremot inte lyckats hitta någon förklaring till än, är varför sjukdomsförloppet hos en individ börjar med cancer, hos en annan med diabetes och hos en tredje med Alzheimers. Vad som är positivt är dock att mycket talar för att en radikal omställning av livsstil och matvanor inte bara leder till att bekämpa den aktuella sjukdomen, utan också kan bryta den onda spiralen av sjukdomar som följer i varandras spår.

Många faktorer avgör men den största makten har du själv

Det är tusentals, sannolikt tiotusentals, faktorer som bidrar till utveckling av långvarig kronisk inflammation – allt ifrån hur din farfar hade det då han föddes och växte upp och hur din mamma levde före och under graviditeten samt medan hon ammade (dvs i den period då immunsystemet programmeras och kalibreras) – till hur du sköter ditt egna liv. Man anser att ”dåligt” arv från farfar liksom din mammas livsstil bidrar till cirka 30% om du får kronisk sjukdom senare i livet. Det här kommer jag att återkomma till längre fram i höst.
Det hoppfulla med det här är att du själv disponerar över ca 70% av dina hälsoresurser. Du kan alltså, på många sätt, själv välja om du vill vara frisk eller sjuk. Dina verktyg är bl a vad du äter och vad du undviker att sätta i dig och, inte minst, lämplig och anpassad motion.
Naturligtvis krävs det uthållighet, vilja och ofta omfattande egna insatser. Men även om det ibland känns motigt att motionera och tillreda hälsosam mat är det en sporre att veta att livsstilsändringar, också sent i livet, har visat sig ge överraskande stor utdelning – en reduktion med minst 50% av sjukdomsfrekvensen och en betydande förlängning av livslängden. Kronisk inflammation börjar i tarmen och en fungerande tarmflora är basen för god hälsa”

Stig Bengmark 6 oktober 2014

Grattis att ni tog er igenom dessa kapitel, det kommer belöna er. Jag tycker professor Stig verkar grym och få från den vetenskapliga sidan har mitt förtroende så mycket som honom, nästan ingen faktiskt. Nu ska jag försöka hålla mig kortare som  avrundning. Först en nyttig råvara, som ni faktiskt kanske inte har hört talas om?

Durra; ett av världens nyttigaste sädesslag.

Durra verkar vara en ganska väl bevarad hemlighet. Ni har förstås Durra är naturligt fri från gluten, men rik på nyttigheter som vitaminer, mineraler och antioxidanter. Durra innehåller faktiskt mer antioxidanter än blåbär, jordgubbar, plommon, morötter, broccoli och lök, som annars innehåller mycket antioxidanter. Durra finns svart, röd och brun. Spm vanligt är det mest färgrika, det mest antioxidantrika. Fast, jag vet inte om det är så lätt att hitta röd och brun Durra i sverige. Jag har i alla fall inte sett det i någon affär.
Man kan använda Durra som mjöl, men använder man Durrakorn, så kan man koka det som ris. Väldigt mycket smartare än vitt ris, för att det är så mycket nyttigare.
Konstigt förresten att Durra är så okänt i Sverige eftersom det räknas som det femte viktigaste sädesslaget i världen. Det kom till USA med afrikanska slavar, så därför är USA nu världens största producent av Durra. Sedan kommer Nigeria och Indien. Det produceras över 60 miljoner ton Durra varje år. Prova, prova, prova

Veckans WAX 032 Vi köper Dackarnas gamla speedwaybuss (1984-04-13)

Rockparty i Hultsfred var ingen vanlig konsertarrangör eller rockförening. Vi var snarare en ”entreprenörsförening”, där ingenting var omöjligt. Vi såg en dag att Dackarna i grannbyn Målilla skulle sälja sin gamla blå/gul/röda speedwaybuss. Perfekt tänkte vi och köpte den för 13.000 kr om jag minns rätt. Vi hade bara tittat på den snabbt och konstaterat att vi kunde använda den till många olika ändamål, Vi kunde åka på turne med ljudanläggning i lastutrymmet där speedwaycyklarna brukade stå. Vi kunde åka köra publik till våra konserter från Vimmerby eller Mariannelund, för att ta några exempel. Vi kunde åka till Roskildefestivalen och då kunde man sova flera personer i lastutrymmet. Vi kunde köra lastpallar i bussen, när vi skulle bygga scen till stora konserter. Vi kunde starta uthyrningsverksamhet. Allt det där gjorde vi som glada musikälskande entreprenörer, men det som jag minns bäst var våra festresor till diskotek Hollandia i Vimmerby eller Blomstermåla Folkets hus. På Ulf Lundell i Blomstermåla har jag ett äckligt bussminne. En kille blir lite åksjuk av för mycket alkohol säkert, så han ställer sig i främre takluckan och spyr. Det kunde väl ha passerat ganska obemärkt förbi om det inte samtidigt hade varit en annan kille som bara tyckte det var coolt att ställa sig upp i den bakre tackluckan för att känna vinden. Det gör han precis exakt i samma sekund som killen i främre luckan kräks och den spyan blåser förstås rakt i ansiktet på killen i bakre luckan. Så kan det också bli när det inte är helt och hållet ”ordning och reda på torpet” (eller på bussen)
Några år senare när Dackarnas gamla buss var slutkörd, så köpte vi en ny buss. Denna gång tyckte vi det var roligt att köpa en röd engelsk dubbeldäckare, så då köpte vi den förstås, men det är en annan historia. Företagssamma var vi sannerligen i Rockparty i Hultsfred.

Veckans låt: Miss Li – Oh Boy

Inte världens bästa låt, men väldigt charmig och länge sen jag hörde den. Förtjänar lite uppmärksamhet. Vi killar är så utskällda nuförtiden, så vi förtjänar också lite positiv uppmärksamhet. De flesta av oss killar är bra och schyssta…
Miss Li spelade faktiskt flera gånger 2008 i Eksjö. Linda som hon heter blev vår kompis, för att hon var både supertrevlig och grym sångerska. Trevlig och grym var hennes kille också. Killen med det sköna namnet Sonny Boy Gustavsson. Han var från Kisa och kände min kompis Anna därifrån. Sonny Boy och Miss Li Linda förlovade sig faktiskt på min gamla släktgård, Vaxblekaregården, den sommaren. Stort !

Med hopp om en bättre vecka

 

Håkan

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *