Jag erkänner att de första dagarna har varit lite kämpiga

Bildtext: Jag, min dotter och Magnus Carlsson efter Weeping Willows 20-årsjubileum för albumet jag gav ut; Broken Promise Land. Magnus är den smale i mitten. Jag till höger hade denna kväll smågodis i kavajfickan för att va beredd på sötsug. Idag har jag naturella nötter i fickan och på väg att bli nästan lika smal som Magnus, fast bara nästan.

 

Säsong 1, episod 6:

Jag fick lite dåligt samvete idag efter gårdagens hälsoblogg. Jag kanske verkade lite väl överlägsen och kaxig, när jag berättade att det är superenkelt att gå ner i vikt. Jag menade att det var superenkelt och snabbt att ta beslutet och inget annat.

Idag vill jag dessutom erkänna att det inte har varit enkelt varje dag under dom 5 dagarna, skulle jag påstå det så skulle jag ljuga. Dessutom, så kom jag på att jag kanske inte ska utge mej för att vara en riktig hälsocoach eller kostdoktor, för det är jag inte. Jag är bara lilla Håkan (förlåt, stora Håkan), som bara är en riktig expert på ohälsa. När det kommer till stress, stillasittande, sötsaker och sunkig mat, så är det inte många som slår mej på fingrarna. Jag har dock fått riktigt gott betyg av några riktiga experter, som jag har i mångt och mycket den teoretiska kunskapen. Det är den som jag försöker omsätta i verkligheten. Jag har också gjort några av er besvikna för att jag berättat för lite om min egen hälsoresa och mer låtit just som en hälsoexpert.

Matkoma, abstinens och hallucinationer

Så idag ska jag dock berätta om dom gånger jag haft det jobbigt och velat sluta vara hälsosam. Det har hänt åtminstone 3 gånger på 5 dagar om jag minns rätt, kanske fler fast jag är ”duktig” på att begrava mej i jobb, så jag inte märker abstinens och så… Senaste gången det var riktigt jobbigt att vara hälsosam var igårkväll. Ironiskt nog kort efter gårdagens blogginlägg. Jag hade ätit alldeles försent (kl. 21.30) och alldeles för mycket. Inte helt onyttigt, men alldeles för mycket kött, spenatsås och rivna morötter, potatis och lök. Tappade bort mej själv och hamnade nästan i matkoma. Trots det så får jag sug efter mera mat bara efter en timme, så letar jag i skåpen efter något nyttigt att äta, men som ändå stoppar suget. Hittar popcorn och russin (aldrig ätit ihop förut) och frossar tills jag fattar att det här är ju så idiotiskt. Det enda jag var glad över var att jag lyckades motstå glass och godis, fast det fanns hemma. Jag fick mitt straff en stund senare när jag försökte sova. Helt omöjligt. Kvällens frosseri tillsammans med en orolig jobbsak gav en så gott som sömnlös natt. Jag som lärt mej att man ska äta mindre portioner och inte efter kl 18 eller senast kl 19. Det får bli skärpning om jag ska klara detta.

En paniksituation som slutade väl

Jag klarade mej bättre första gången det hände på andra dagen. Då kom jag in en mataffär med eget bageri och fick både abstinens och hallucinationerr. Jag har berättat tidigare att jag älskar bröd eller kanske snarare beroende av den kicken som vitt bröd och är sockerberoende. Om man ska förenkla vad de tomma kolhydraterna i vitt bröd gör i din kropp, så tror jag man kan beskriva det som en supersnabb sockerchock. Åtminstone, så känns det. Det var faktiskt så illa, så att jag inte kunde vara kvar i butiken, utan tog mej ut i friska luften och drack jättemycket vatten. En paniksituation, som ändå slutade väl…

Den tredje gången, som jag minns, så hade vi också varit och handlat. Att se allt onyttigt som jag älskar blev för mycket. Jag var dock lite förberedd och hade ställt in mej på att köpa något nyttigt om det hände. Planen  var att köpa lite naturgodis och smälla i sig. Inte godis och nötter med socker och skit, utan bara fattar torkad frukt i större mängder inte heller är så bra. Lyckligtvis så var jag smålänning och köpte bara lite eftersom det kostade 139 kr/kg.

Tips om du för sötsug eller sug efter mer mat !

Det bästa råden jag kan ge till dej som hamnar i samma situation är följande:

1.       Slarva inte med mattiderna, det är dummare att slarva när med detta när man ska försöka va hälsosam än annars.

2.       Ha något nyttigt till hands om du får liknande abstinens eller sug, som jag fick. Naturella nötter och färsk frukt är bra att med sig.

3.       Drick mycket vatten och ha med dej en vattenflaska alltid. Något som jag tycker funkar bra är pressad citron i bubbelvatten. Jag vet inte om jag har rätt, men för mej fungerar surt mot sötsug.

Så, jag är alltså ingen ”hälso-stålman. Fast jag måste ändå berömma mej själv lite för min beslutsamhet, trots abstinens och hallucinationer. Som reklamen för den vidriga och giftiga Lättareklamen; ”När du äntligen bestämt dej”.

Dagens nyttiga frukost, lunch och liten middag samt lång kvällspromenad

Frukosten idag blev ägg och bovetegröt. Lunchen blev falaffel, quinoa, sallad samt pyttelite gräddädelsås. Eftersom klockan är för mycket, så får det väl en enkel tomatsoppa ikväll. Igår gick jag och pratade telefon med barn och vänner tills jag hade hade gått 17.736 steg (13,5 km), så idag kan jag gå lite mindre än 10.000 steg (så länge jag går mer än 70.000 steg/vecka är det ok för mej) En lång kvällspromenad får det dock bli, så kanske jag sover bättre dessutom. Imorgon är det invägning efter första veckan, spännande. 

Håkan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *