Om Waxegårds Hälsoblogg

Håkan Waxegård startar hälsoblogg.

Välkomna till Håkan Waxegårds hälsoblogg. Jag är expert på dålig hälsa, min specialitet är stress. Det här är andra säsongen av min hälsoblogg. Den första i november och december 2019 blev en ny jojo-bantning (”Ooops I Did It Again!) där jag nästan nådde mitt viktmål på minus 20 kg till jul, men sen gick upp dom igen. Den nya säsongen blir lite mindre hysterisk och tänkte bara blogga en gång i veckan i ett helt år istället för så där intensivt som det blev i säsong 1. Varje söndag tänkte jag släppa den. Ingen hälsostress här inte. Jag tänker snarare livsstilsförändring på sikt. Det får helt enkelt ta den tid det måste ta.

Jag ska dock säga att jag numera är ganska bra på hälsa. Jag har lärt mig massor på resan. Jag är nyfiken och läser mycket om mat och hälsa. Jag har dessutom en sambo som är expert på förhållandet mellan mat och hälsa, av henne har jag snappat upp mycket som jag använder mej av.

Jag har faktiskt också blivit väldigt intresserad av allt från matfusk till läkemedelsföretagens ofta vidriga sätt att tjäna pengar på vår ohälsa. Det kommer jag skriva om också, det är sånt som jag brinner för att berätta om… Jag tänker också krydda bloggen med dåliga, roliga och bra matvanor jag hör talas om eller upplevt själv i mitt ohälsosamma liv. Jag skriver också varje vecka om en händelse ur mitt liv som entreprenör och arrangör av konserter, festivaler och andra events.

Den här hälsobloggen skriver jag dock mest för min egen skull, genom att vara offentlig med min hälsoresa, så tvingar mej själv att vara envis och ståndaktig med träning och bättre matvanor. Kanske kan jag dock inspirera någon annan till bättre hälsa….

MITT GRUNDRECEPT SÄSONG 2

Jag fokuserar mycket mer på att tillföra nyttig saker, istället för att fokusera på att utesluta onyttiga saker. Det är självklart viktigt att äta mycket mindre onyttiigt dock. Jag utgår mycket mer från övertygelsen att hälsan sitter i tarmen. Här är några 
1. En nyttighetsshot varje dag med gurkmeja, äpplecidervinäger, kanel, citron och Olivolja m.m.
2. En grönsakssmoothie varje dag, ofta med grönkål, spenat, selleri eller avokado
3. En probiotikatablett varje dag tills vidare. Mitt tips är Synbiotic
4. Äta 
mycket mindre kolhydrater och mindre kött, mejeriprodukter till förmån för grönsaker.
5. Så gott som möjligt ta bort all mjölmat och socker.
6. Äta mycket mindre portioner och inte så sent på kvällen.

7. 
Gå minst 10.000 steg om dagen
8. Börja springa, simma eller någon annan riktig träning utöver att gå

Håkan Waxegård

Lantis, entreprenör, festivalarrangör och musikälskare från Hultsfred.
Följ mig på Facebook eller instagram.

Håkan Waxegård, 2010
Håkan Waxegård, 2010

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *